1.7 Voorbeeldleervragen

1.7 Voorbeeldleervragen

Hoe bedenk je een goede leervraag?

In stap 3 ga je eigen leervragen bedenken over het onderwerp WERELDWONDEREN.
Leervragen op het niveau van analyseren, evalueren en creëren.

Checklist leervraag:

Voorbeeldleervragen

De voorbeeldleervragen kun je gebruiken ter inspiratie.
Maar je mag er uiteindelijk ook uit kiezen.

Analyseren:

  • Onderzoek 7 wereldwonderen (klassiek, modern of natuur): waar zijn ze en wat is er bijzonder aan?
  • Kies 2 Unesco werelderfgoederen en vergelijk ze (welke is het grootst, het oudst, het mooist, enz.?)
  • Pluis uit welke Nederlandse werelderfgoederen er zijn.
  • Waar zijn de 7 klassieke, 7 moderne en 7 natuurwereldwonderen? (Laat zien op een kaart.)
  • Waar zijn de klassieke en moderne wereldwonderen gebouwd? (Laat zien op een tijdlijn.)

Evalueren:

  • Wat zijn (volgens jou) de drie bijzonderste wereldwonderen en waarom?
  • Kies een bijzonder gebouw of natuurgebied bij jou in de buurt en geef minstens 3 redenen waarom dit op de werelderfgoedlijst zou moeten staan.
  • Laat anderen stemmen welk wereldwonder zij het bijzonderst vinden. (Zet in een grafiek hoeveel stemmen elk wereldwonder krijgt.)

Creëren:

  • Maak een informatiefolder over een wereldwonder.
  • Kies twee wereldwonderen en combineer ze tot een nieuw wereldwonder (maak een tekening).
  • Schrijf een verhaal dat zich afspeelt bij of in één van de wereldwonderen.