4.3 Doe-opdracht: braindump

4.3.Doe-opdracht: Braindump

Een effectieve manier om leerstof actief op te halen uit jouw geheugen is door het doen van een braindump.

In de volgende video wordt kort uitgelegd hoe dit precies werkt:

Je gaat in deze les zelf een braindump doen.

Over welke informatieve tekst ga jij een doen? Bijvoorbeeld:

• Kies bijv. een informatieve tekst uit jouw aardrijkskunde-, geschiedenis- of biologieboek.
• Of kies een hoofdstuk uit een ander informatief boek. Bijvoorbeeld uit Dokukit of een boek uit de (school)bibliotheek.
• … (Of bedenk zelf een idee voor het vinden van een  informatieve tekst of video.)
• … (Of de juf/meester heeft al iets bedacht.)

Maar ook oefenen met flitskaartjes, waarbij je eerst het antwoord bedenkt en pas daarna controleert, werkt bij deze strategie erg goed.

Of het overhoren van jezelf met de kernwoorden, nadat je een samenvatting hebt gemaakt m.b.v. de Cornell-methode.

Deze strategieën heb je in de vorige lessen al geoefend, dus dat hoeft deze les niet.