ALGEMEEN • Leerlingen hebben contact met peers (gelijkgestemden). • Er wordt tegemoet gekomen aan de leerhonger van de leerlingen. • Leerlingen krijgen de kans om hun interessegebieden te vergroten. • Leerlingen ontwikkelen hun analytische, creatieve en praktische vaardigheden. • Leerlingen ontwikkelen executieve functies en sociaal-emotionele vaardigheden (bijvoorbeeld: doorzetten, samenwerken, een plan maken, reflecteren).
INHOUDELIJK BIJ WATER • Leerlingen maken door middel van kennisvergroters kennis met de volgende onderwerpen: de blauwe planeet, de waterkringloop, hydrofiel en hydrofoob, temperatuur en drie fasen, drijven en zinken, waterverf. • Leerlingen werken aan hun creatieve en praktische vaardigheden door de volgende doe-opdrachten: keuze uit verschillende denkvragen, proefje hydrofiel/hydrofoob, waterverven. • Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. • Kerndoel 43: De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.