ALGEMEEN • Leerlingen werken samen met peers (gelijkgestemden). • Leerlingen worden uitgedaagd door middel van verdieping en verbreding van het lesaanbod. • Leerlingen leren onderzoekend en ontwerpend te leren. • Leerlingen ontwikkelen meta-cognitieve, sociaal-emotionele, creatieve en executieve vaardigheden – zoals plannen, onderzoekend leren, leren met en van elkaar, presenteren en reflecteren. • Leerlingen doen kennis op, waarbij de nadruk ligt op de volgende onderdelen van de taxonomie van Bloom: analyseren (pluis het uit, zoek verschillen en overeenkomsten), evalueren (geef je mening, beoordeel) en creëren (bedenk iets nieuws met wat je weet). • Leerlingen ontwikkelen hun analytische, creatieve en praktische vaardigheden. • Er wordt tegemoet gekomen aan de leerhonger van de leerlingen. • Leerlingen krijgen de kans om hun interessegebieden te vergroten.
ONDERZOEKEND LEREN • Leerlingen leren hoe zij zich kunnen oriënteren op een (nieuw) onderwerp. • Leerlingen leren hoe zij goede leervragen kunnen opstellen op de onderdelen analyseren, evalueren en creëren. • Leerlingen ontwikkelen hun presentatievaardigheden. • Leerlingen werken op een oplossingsgerichte manier aan een persoonlijk leerdoel. • Leerlingen leren hoe zij een planning kunnen maken en zich hieraan kunnen houden. • Leerlingen leren hoe zij hun leervragen kunnen beantwoorden met het doen van eigen onderzoek. • Leerlingen oefenen met het geven van feedback aan medeleerlingen. • Leerlingen leren te reflecteren op hun eigen werk en vaardigheden.
PROJECTINHOUDELIJK BIJ ENERGIE • Leerlingen maken door middel van kennisvergroters kennis met de volgende onderwerpen: energie, energievormen, energiebronnen, bewegingsenergie, potentiële energie, energieomzettingen, duurzame energie, dynamo’s en zonnepanelen. • Leerlingen werken aan hun creatieve en praktische vaardigheden door de volgende doe-opdrachten: een spekjeskatapult maken, een ballonraket maken en een Newton pendel ontwerpen. • Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.