Projecten midden- en bovenbouw

Uitgewerkte projecten bij Briljant Verrijkend Projectonderwijs.

Onderstaande uitgewerkte projecten bevatten o.a.:

  • een projectplanning voor de leerkracht;
  • acht uitgewerkte digibordlessen (PowerPointbestanden);
  • benodigde bijlagen.

Verbeterpunten m.b.t. een uitgewerkt project?
Neem gerust contact met ons op!

Bestel de bijbehorende projectgidsen voor leerlingen bij Uitgeverij Pica. De projectgidsen zijn bruikbaar bij ieder onderwerp. 

Project BOLLEN, KNOLLEN en ZADEN

Wat is fotosynthese? Wat is de functie van bladgroenkorrels? Wat zou er geburen als er geen planten waren? 

Leerlingen testen o.a. de groei van tuinkerszaad op een lichte, donkere, warme en koude plek. Ook ontdekken ze hoe kidneybonen ontkiemen.

Project BRUGGEN & CONSTRUCTIES

Hoe zijn bruggen geconstrueerd? Waardoor storten bruggen niet in? Waarom zijn sommige bruggen beroemd? Hoe zagen bruggen er vroeger uit? Zijn er bruggen voor mensen, dieren en water?

Leerlingen bouwen o.a. een (vakwerk)brug van marshmallows en cocktailprikkers.

Project CHOCOLADE

Hoe is chocola vroeger naar Nederland gekomen? Waarom groeien hier geen cacaobomen? Wat is eerlijke chocola? Hoe wordt chocola gemaakt? 

Leerlingen zullen dit project chocola proeven, een eigen chocoladerecept bedenken en maken, onderzoek doen en hun eigen leervragen beantwoorden.

Project DINOSAURIËRS

T-Rex, Stegosaurus, Triceratops: eeuwen geleden (tijdperk Mesozoïcum) leefden deze indrukwekkende dieren.

Wist je dat we nog steeds niet weten welke kleur de dinosaurussen hadden? Wat weten we inmiddels wel over deze dieren?

Leerlingen gaan o.a. creatief aan de slag door een dinosaurus van papier-maché te maken.

Project EGYPTE

Piramides, farao’s, hiërogliefen, Toetanchamon, papyrus en mummies. Duik in de wondere wereld van het oude Egypte.

Leerlingen bouwen tijdens dit project een piramide, ontwerpen hun eigen schrift en maken zelf papier van oude kranten. Daarnaast beantwoorden ze hun eigen leervraag.

Project FILOSOFIE

Wat is een mens? Wat is belangrijk? Hoe weet je iets zeker?

Leerlingen voeren in dit project veel filosofische gesprekken. Ook maken ze kennis met een aantal filosofen, waaronder: Spinoza, Erasmus, Socrates en Confucius.

Ze leren hoe je een werkstuk maakt (leren leren) en beantwoorden eigen leervragen.

Project KUNST & NATUUR

Patronen, ritme, symmetrie, schilderstijlen (realisme, impressionisme, moderne kunst). Leerlingen ontdekken tijdens dit project dat er veel raakvlakken zijn tussen kunst en natuur.

Leerlingen maken o.a. zelf drie kunstwerken: kunst van en in de natuur, bijv. een landschapskunstwerk (land art). Ook beantwoorden zij hun leervragen.

Project MUZIEK

Wat is de functie van filmmuziek? Hoe planten geluidstrillingen zich voort? Hoe werkt het notenschrift? Welke stijlperioden kent de muziekgeschiedenis? Deze en meer vragen worden beantwoord tijdens dit project.

Ook gaan leerlingen zelf aan de slag met het maken van digitale muziek m.b.v. het programma Song maker (Chrome music lab) en maken en bespelen ze een flessenorgel. Naast hun eigen leervraag ontwerpen leerlingen een eigen muzieknummer.

Project PAPIERKUNST

Origami, kirigami, modulaire origami, wiskundig vouwen: papier is veelzijdig! 

Bij veel vormen van papierkunst wordt een beroep gedaan op het wiskundig, ruimtelijk en creatief denken. 

Leerlingen vouwen dit project o.a. een hexaflexagon, geven een vouwles en maken een eigen papierkunstwerk.

Project RECHT (groep 7, 8)

Mag je op een politieauto staan? Of je fiets terugpakken als die gestolen is?

Recht gaat over alle regels die er zijn. In dit project ontdekken leerlingen welke drie rechtsgebieden er zijn. Ook spelen ze een strafzaak na en doen ze onderzoek naar vingerafdrukken.

Daarnaast beantwoorden ze een eigen leervragen, bijvoorbeeld over het opsporen van misdadigers of rechten van dieren.

Project SCHAKEN

Al eeuwenlang een wereldberoemd spel! Een denksport om de hersenen eens flink te laten kraken. Hoe werkt het spel? Wat is herdersmat, pat en ‘en passant slaan’? Welke schakers zijn waarom beroemd? Hoe ontwerp ik eigen schaakstukken? 

Leerlingen maken voor hun eindpresentatie een poster in PowerPoint. Kun je het spel als leerkracht (nog) niet spelen? Geen probleem! Leer het d.m.v. dit project samen met de leerlingen.

Project SPAANS

¡Hola! ¿Cómo te llamas? (Hallo! Hoe heet je?)

Hoe leer je woordjes? En welke strategieën zijn zinvol? Vier strategieën worden aangeleerd waarbij leerlingen zich eenvoudige Spaanse woorden en zinnen eigen maken. Leuk en zinvol!

Tevens verdiepen leerlingen zich in de Spaanse cultuur.

Project VLIEGEN

Wat is luchtdruk? Hoe blijven helikopters in de lucht?

Proefjes, een vlieger ontwerpen, vliegtuigjes en helikopters vouwen, de ontwerpen verbeteren: leerlingen leren dit project al doende.

Tevens beantwoorden ze een verplichte en eigen leervragen over het onderwerp ‘vliegen’.

Project WATER

Hoe kunnen insecten op water lopen? Waarom was je je handen met zeep? Hoe verandert iets in ijs of damp?

Leerlingen doen onderzoek d.m.v. proefjes over oppervlaktespanning, mengen, bevriezen en verdampen en zeep.

Ze beantwoorden hun leervragen en leren hoe ze een poster in PowerPoint kunnen maken (leren leren).

Project VRIJE KEUZE

Zwarte gaten, mode, dieren, auto’s, hulpdiensten, gesteenten, de Paralympische Spelen, Walt Disney, …

In dit project kiezen leerlingen hun eigen onderwerp! Ze diepen hun zelfgekozen onderwerp alleen of in een groepje uit. 

Laat je als leerkracht verrassen door de creativiteit van de leerlingen en verscheidenheid aan onderwerpen die langs zullen komen.

Project LEEG FORMAT PROJECT

Zelf een project ontwerpen volgens het model en stappenplan van Briljant? 

Dat kan m.b.v. dit lege projectformat.