Rekenlijn

Wil jij ook met minimale voorbereidingstijd uitdagende rekenlessen geven?
De rekenlijn is een verrijkende methode voor sterke rekenaars uit groep 3 t/m 8 en kan naast iedere reguliere methode worden gebruikt. Bij elk nieuw onderwerp een duidelijke instructievideo (>170).

Instructievideo's

Bij alle onderwerpen zijn instructievideo’s. De leerkracht hoeft daardoor de nieuwe en soms complexe onderwerpen niet zelf voor te bereiden. Leerlingen kunnen de instructievideo later nog een keer terugkijken als dat nodig is.

Doorgaande leerlijn

De methode is opgebouwd rond 28 gevarieerde onderwerpen. Binnen elk onderwerp is een doorgaande leerlijn. Elke lesweek wordt er binnen een doorgaande lijn een nieuw onderwerp aangeboden en worden eerdere onderwerpen herhaald.

Weinig voorbereidingstijd

De lessen staan volledig klaar in de leeromgeving. De lessen kunnen direct vanuit de leeromgeving op een digibord worden gepresenteerd. Wanneer de benodigde materialen aanwezig zijn, kunnen de lessen van start!

Instapprogramma

Er is een instapprogramma beschikbaar voor scholen/leerlingen die op een later moment gedurende de basisschool starten. Hierin worden onmisbare onderwerpen behandeld.

Gevarieerde onderwerpen

De onderwerpen zijn gevarieerd en uitdagend. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals Fibonacci, talstelsels, origami, plaatjesrekenen, puzzelen met getallen of flexagons.

Taxonomie van Bloom

De onderwerpen doen een beroep op de verschillende denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom: onthouden, begrijpen, toepassen, evalueren, analyseren en creëren.

Rekenlijn

Binnen de Rekenlijn ligt de nadruk op uitdaging en het ontwikkelen rekenkundige vaardigheden.

De rekenlijn bestaat uit vier blokken van acht weken per leerjaar, dus 32 lesweken per schooljaar.  

In 28 lesweken wordt er binnen een doorgaande lijn een nieuw onderwerp aangeboden en worden eerdere onderwerpen herhaald. Daarnaast zijn er vier checkweken waarin de aangeleerde onderwerpen van de voorgaande lesweken aan bod komen. 

Bij zowel het nieuwe onderwerp als de herhalingsonderwerpen zijn er instructievideo’s in de leeromgeving te vinden. De leerkracht hoeft daardoor de nieuwe en soms complexe onderwerpen niet zelf voor te bereiden. Van tevoren de video bekijken of tijdens de les met de leerlingen meekijken is genoeg om de lesstof te begrijpen en leerlingen hierin te kunnen begeleiden. 

Na de instructievideo kunnen leerlingen aan de slag met de bijbehorende opdrachten. Alle opdrachten zijn te vinden als printbare werkbladen in de online leeromgeving.