Veelgestelde vragen
Hieronder staan de meestgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op! Je kunt ook een vrijblijvende sparringsessie inplannen met een van onze specialisten.
onderwijs van Briljant. Je zit nergens aan vast!
Of vraag een of meerdere betaalde licenties aan. Alle licenties zijn na het eerste jaar maandelijks opzegbaar.
De kosten van een licentie gaan op basis van schoolgrootte. De schoolgrootte wordt bepaald aan de hand van het BRIN nummer. Bekijk de prijslijst.
In de algemene handleiding staat bij elke verrijkingslijn de onderwijskundige onderbouwing beschreven. Daarin worden onder andere de volgende drie punten genoemd.
Taxonomie van Bloom
De verrijkingslijnen zijn gericht op zowel de lagere als hogere denkniveaus uit de taxonomie van Bloom (Krathwohl, 2002). Bij de lagere denkvaardigheden gaat het om het onthouden, begrijpen en toepassen van kennis. Zeker voor (hoog)begaafde leerlingen is het belangrijk om een stap verder te gaan door ook een beroep te doen op hogere denkvaardigheden: analyseren, evalueren en creëren. Op deze wijze wordt verrijking en verdieping geboden in de lessen.
Succesvolle intelligentie
De verrijkingslijnen zijn gericht op het ontwikkelen van creatieve, praktische en analytische vaardigheden. Dit sluit aan bij de theorie van Sternberg (2002) over succesvolle intelligentie. In deze theorie wordt het belang onderstreept van het ontwikkelen van drie vormen van intelligentie: analytische, creatieve en praktische intelligentie. Door gebruik te maken van deze drie intelligenties -alleen of in samenwerking met anderen-, kunnen mensen succesvol zijn in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Didactiek
Effectief bewezen bewezen didactische principes zijn geïntegreerd in de verrijkingslijnen (Kirschner, Claessens & Raaijmakers, 2018; Surma, Sluijsmans, Vanhoyweghen, Camp, Muijs & Kirschner, 2019; Weinstein, & Smith, 2016). Zo worden nieuwe vaardigheden door middel van instructies stapsgewijs aangeleerd, worden voorbeelden gebruikt, wordt woord en beeld gecombineerd en wordt leerstof actief verwerkt.
Bronnen
-Kirschner, P.A., Claessens, L. & Raaijmakers, S. (2018). Op de schouders van reuzen. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
-Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218.
-Sternberg, R.J. (2002). Succesvolle intelligentie. Hoe praktische en creatieve intelligentie succes bepalen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
-Surma, T., Sluijsmans, D., Vanhoyweghen, K., Camp, G., Muijs, D. & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
-Weinstein, Y. & Smith, M., vertaald door De Bruyckere, P. (2016). Zes strategieën voor effectief studeren. Verkregen van: https://onderzoekonderwijs.net/2016/09/06/de-nederlandse-versies-van-de-studieposters-van-the-learning-scientists.
Ja, het is mogelijk om een verrijkingslijn aan te vragen voor een bovenschoolse plusklas. In de prijslijst staan de prijzen vermeld voor bovenschoolse plusklassen.
De Rekenlijn is bedoeld als verrijking voor sterke rekenaars in reguliere klassen. In bovenschoolse plusklassen zitten doorgaans niet alle sterke rekenaars. Wanneer de rekenlijn in bovenschoolse plusklassen zou worden aangeboden, zou een deel van de sterke rekenaars kunnen worden buitengesloten van deelname aan de Rekenlijn. Dit is de reden dat de Rekenlijnlicentie voor reguliere klassen kan worden aangevraagd.
Wilt u als thuisonderwijzer of als ouder(s) van een thuiszitter gebruik maken van ons verrijkingsaanbod? Stuur dan een e-mail naar info@briljantonderwijs.nl en informeer naar de mogelijkheden.
Een licentie wordt voor minimaal 12 maanden afgesloten. Na dat jaar is een licentie maandelijks opzegbaar door een e-mail te sturen naar info@briljantonderwijs.nl
De Rekenlijn, Briljant Kwartieren en vreemde talenlijn zijn zeer geschikt als verrijking voor in de reguliere klas. De projecten en modules zijn bedoeld om in plusklassen in te zetten.
Alle leerlingen van een school krijgen hetzelfde wachtwoord. Leerlingen kunnen daarmee inloggen om instructievideo’s terug te kijken als dat nodig is.
Nee, de verrijkingslijnen zijn niet bedoeld om zelfstandig te doorlopen door leerlingen. Bij de lessen is instructie en begeleiding nodig. Wel kunnen leerlingen tussen de lessen door zelfstandig verder werken aan opdrachten.
De digibordlessen zijn echter dusdanig uitgewerkt dat het de leerkracht nauwelijks voorbereidingstijd kost en hij/zij hierdoor maximaal wordt gefaciliteerd.
Er zijn nauwelijks extra materialen nodig. Alle benodigde werkbladen zijn als downloads beschikbaar in de leeromgeving. Wanneer er wel (verbruiks)materialen nodig zij bij doe-opdrachten, staat dit vermeld in de materialenlijst bij de lessen. Bij de Rekenlijn staat ook vermeld welke materialen nodig zijn, denk hierbij aan passers en geodriehoeken.
De lessen kunnen met een geringe voorbereidingstijd worden uitgevoerd. Van te voren de digibordles doorkijken en de eventueel de instructievideo bekijken, is voldoende om de lesstof te begrijpen en leerlingen te kunnen begeleiden. En uiteraard moeten van te voren de benodigde werkbladen worden uitgeprint of materialen worden klaargelegd.
De onderwerpen van de projecten zijn: dierenrijk, Egypte, eigen onderwerp, Energie, geschiedenis (tien tijdvakken), heelal, Hellas, hersenen, menselijk lichaam, muziek, natuurverschijnselen, oceanen, recht, tropische regenwouden en wereldwonderen.
De onderwerpen van de modules zijn onder andere:
-Onderbouw: bomen, boten, groente en fruit, kleuren, reptielen, skelet, tuinvogels, vulkanen, zonnestelsel, vouwen en zand
-Middenbouw/bovenbouw: beroepen, dinosauriërs, escaperoom ontwerpen, fantasieverhaal schrijven, filosofie, infographic dier, knikkerbaan, lapbook land, leren leren, op-art en schaken.
Je kunt je inschrijven voor het schoolwekelijkse Briljant Kwartier (gratis verrijkingsopdracht). In deze e-mail word je tevens op de hoogte gehouden van acties en ontwikkelingen bij Briljant Onderwijs.
Wat zeggen scholen?
Deze scholen werken met de verrijkingslijnen van Briljant Onderwijs.
Gea AusmaTrustindex verifieert dat de oorspronkelijke bron van de recensie Google is. Ik werk graag met Briljant Onderwijs, zowel in de plusklas als bij ons in de klassen. Afgelopen schooljaar heb ik met de vreemde talenlijn gewerkt in de plusklas. Niet alleen het vergoten van de woordenschat stond centraal, maar ook het leren leren. De rekenlijn gebruiken wij in meerdere groepen bij ons op school en is erg uitdagend en de filmpjes met instructie zijn helpend. Ook de Briljant Kwartieren wekelijks in de mailbox zijn een mooie aanvulling! Arual RednasTrustindex verifieert dat de oorspronkelijke bron van de recensie Google is. De kwartieren zijn echt leuke uitdagende opdrachten waar de leerlingen zich in vastbijten. De rekenlijn laat de kinderen echt verdiepend leren op een lekker pittig niveau. De modules worden heel enthousiast ontvangen. We gaan binnenkort met een project beginnen!
Iedere schoolweek een gratis verrijkingsopdracht?
Een Briljant Kwartier is een verrijkende instructievideo met een bijbehorende gevarieerde opdracht. De verstuurde links zijn twee weken geldig. Daarna zijn de Briljant Kwartieren enkel nog beschikbaar met een betaalde licentie.