Archieven: Projecten

Schaken

In deze module leren leerlingen m.b.v. instructievideo’s schaken: de basisregels, drie gouden regels, herdersmat, pat, en passant slaan. Schaken wordt al eeuwenlang en in alle werelddelen gespeeld. Schaken is een denksport waarbij je leert meerdere stappen vooruit te denken. Een echte uitdaging om je hersens eens flink te laten kraken! NB Kun je als leerkracht …

Schaken Lees verder »

Werkstuk maken

In vier kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het maken van een werkstuk over een onderwerp naar keuze. In de eerste les wordt uitgebreid aandacht besteed aan het kiezen van een onderwerp. Aan de hand van tien stappen maken ze het werkstuk:1. Wat is het onderwerp?2. Mindmap maken3. Hoofdstukindeling maken4. Hoofdstukken schrijven5. Inleiding …

Werkstuk maken Lees verder »

Reuzenraderen

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van reuzenraderen. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen kunnen leerlingen creatief aan de slag met het maken van hun eigen …

Reuzenraderen Lees verder »

Kartondier ontwerpen

In één kant-en-klare digibordles gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een of meerdere kartondieren. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Verbeter het resultaat. Met behulp van een handig instructievideo en voorbeeldonderdelen kunnen leerlingen creatief aan de slag met het …

Kartondier ontwerpen Lees verder »

Basketbalspel

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een basketbalspel. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen kunnen leerlingen creatief aan de slag met het maken van hun …

Basketbalspel Lees verder »

Knikkerbaan

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een knikkerbaan. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen is deze module een gegarandeerd succes. Krijg toegang tot de module …

Knikkerbaan Lees verder »

Wereldwonderen MB

In dit project leren leerlingen over wereldwonderen:• de 7 klassieke wereldwonderen• de 7 moderne wereldwonderen• de 7 natuur wereldwonderen• de Unesco werelderfgoedlijst Ook maken leerlingen een maquette van een wereldwonder naar keuze. Uiteraard doen zij ook onderzoek naar hun eigen leervragen. Krijg toegang tot het project met een proef- of jaarabonnement → https://briljantonderwijs.nl/product/briljant-abonnement/

Wereldwonderen

In dit project leren leerlingen over wereldwonderen:• de 7 klassieke wereldwonderen• de 7 moderne wereldwonderen• de 7 natuur wereldwonderen• de Unesco werelderfgoedlijst Ook maken leerlingen een maquette van een wereldwonder naar keuze. Uiteraard doen zij ook onderzoek naar hun eigen leervragen. Krijg toegang tot het project met een proef- of jaarabonnement → https://briljantonderwijs.nl/product/briljant-abonnement/

Fantasieverhaal schrijven

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het schrijven van een fantasieverhaal. Leerlingen leren over het genre ‘fantasieverhalen’. Vervolgens schrijven zij in zes stappen een eigen fantasieverhaal. Eerst brainstormen ze over het wie, wat, waar en wanneer. En bedenken ideeën voor een begin, midden, climax en eind. Daarna schrijven ze een eerste, …

Fantasieverhaal schrijven Lees verder »

Spel over uitvinder

In vier kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het maken van een spel over een uitvinder naar keuze. Dit mag een uitvinder van vroeger zijn, maar ook een uitvinder uit het heden. Leerlingen gaan op zoek naar betrouwbare en bruikbare informatie over de uitvinder. Vervolgens gaan zij in acht stappen aan de slag …

Spel over uitvinder Lees verder »

Op-art

In drie kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het tekenen van onmogelijke vormen en optische illusies. In de eerste twee lessen tekenen zijn de onmogelijke vormen: vierkant, driehoek, hexagon, ster en kubus. In de derde les tekenen zijn optische illusies naar keuze. Leerlingen leren over Maurits Cornelis Escher. Een Nederlandse kunstenaar die onder …

Op-art Lees verder »

Kleuren

In dit project leer je over kleuren.Over de primaire kleuren geel, rood en blauw.En over basisvormen. Maar ook over secundaire en tertiaire kleuren.En over zwart en wit. Hoewel dat geen kleuren zijn! Je maakt een kunstwerk met basisvormen en primaire kleuren.En je gaat je eigen kleurencirkel maken.Ook ga je aan de slag met zwart en …

Kleuren Lees verder »